Korte animatie van de wildplak zuil als obelisk met een verhaal.

‘…Why 1984 won’t be like 1984…’ Deze beroemde uitspraak van Apple, een verwijzing naar George Orwells boek 1984. In de spreuk uit een televisie commercial van Apple suggereert Apple dat het wereld zou redden van eentonigheid en natuurlijk de dictatuur van Big Brother.

Voor likeability en Yoga gaan de thumbs up!

Middels een tablet of een smartphone, kijken ‘vrienden’ altijd met je mee. Met meer likes meer vrienden… Passen we ons gedrag aan? Wat kost ons dat?

Voor authenticity thumbs up!

Toeschouwers kijken op een afstandje mee.

Met kleine papier snippers en behangerslijm aan het maken

Het witte canvas

 

Downside of thumbs up

‘Why 1984 will not be like 1984’

De eerste interventie vindt plaats op het Weesperpijn in Amsterdam. De locatie is een forensenplek. Reizigers die overstappen van metro, bus en tram passeren deze locatie. Er ligt een druk gebruikt fietspad op deze kruising en er bevinden zich diverse kantoorpanden en scholen in de nabije omgeving.. De uitdaging is juist deze passanten kort tot stilstand te brengen.

De uitdaging is groot. Van een afstand wordt het werk regelmatig gade geslagen. Zo nu en dan wordt er door voorbijgangers een gesprek aangeknoopt. De belangstelling is veelal gericht: Mensen die een relatie hebben met de inhoud, of kunstenaars die zelf een praktijk hebben die deels in de publieke ruimte plaats heeft.
Een enkele omstander geeft aan ‘gewoon’ nieuwsgierig te zijn net als een paar omwonenden die willen weten waar het project voor is. Zij hebben en geen ‘professionele’ belangstelling, ze vinden het mooi en maken foto’s.

Het werk blijft 14 dagen ‘ongeschonden’ er wordt niet door wildplakkers over de zuil heen geplakt